Knoll professzor legújabb könyve és a világgazdasági kihívások

Alig pár hónapja, az elmúlt tanév végén, a „Prof” közel 200 öregdiákja és mai hallgatói, kollégái, a Gépészkar V. előadójában ünnepelték egyetemünkön aktívan oktatott 55. tanévét. És erre most egy újabb meglepetés: töretlen kutató-fejlesztő munkája sem állt meg, a napokban lepett minket legújabb, immár 25. szak-, illetve tankönyvével.

Kérdésünkre elmondta, hogy az elmúlt 10 év folyamán közreadott Logisztika Trilógiájának, egymáshoz illeszkedő, több kiadást megért kötetei nemcsak elfogytak, hanem beigazolódott, hogy még a legutóbbinak (Interdiszciplináris Logisztika a Gazdaságpolitikában) a mondanivalója is ma már aktualizálásra szorult. Így „kényszerült” arra, hogy ezt a kötetet egy 2. kiadásban, a jövőképet részletesen bemutató fejezetekkel kibővítse és „Világgazdasági kihívások – új logisztikai válaszok” címmel megjelentesse.

Könyvének célja, hogy az egyre sokrétűbb és új földrészekről is érkező kihívásokra reagálva, innovatív gazdaságpolitikai kutatásaira épülő, „piackövető” logisztikai módszerekkel támogassa az oktatás- és gazdaságfejlesztést, sőt az integrált társadalmi folyamatokat. Ez a szemlélete már régóta ismert, hiszen ő alapította a GATE-n, 1984-ben az első hazai Logisztikai Tanszéket, majd az AGROLOG Kutató Intézetet (a Magyar Logisztikai Egyesület elődjét), és immár tíz év óta a Heller Farkas Közgazdasági Főiskola Logisztika Szakirányának vezetője is.

Egyre több gazdasági vezető fogadta el a könyv kiemelt mondanivalóját képező, új, vállalatfejlesztő „Bővített ellátási lánc” modelljét, mely a logisztika és főbb szakmai partnereinek (marketing, kontrolling, K+F) szinergikus, akár hálózatos kooperációját javasolja, sőt ezt eredményessége előfeltételének tartja. Ő pedig a könyvében leírtakat - önmagának ma is kötelezően előírt -, havi 3-4, vállalati, állami intézményi, sőt társadalmi jellegű, helyszíni „interaktív” látogatásaival segíti elő.

Beszélgetésünk befejezéseképpen kiemelte azt is, hogy a publikált „logisztikai válaszokat”, innovatív módszereit visszaigazolja az ilyen szemléletű és tudású tanítványai iránti piaci kereslet. Referenciának tekinthető, hogy diplomásai közül felelősséggel bíró közép-felsővezetői munkakörben dolgoznak többen az AUDI-nál, a Magyar Posta Logisztikánál, a T-Comnál, a Wáberer,s Szállítmányozásban, illetve a CBA-nál és a mezőgép-kereskedelemben is - de értük mi is felelősek vagyunk!

Jövő terveit illetően csak annyit mondott. „Folytatom tovább, változatlanul bízva a generációk együttgondolkodásában!”