A Szent István Egyetem Diplomás Pályakövető Rendszerének híreiből

EGYETEMÜNKÖN NYÁR ELEJÉN LEZAJLOTT A DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER (DPR) ON-LINE KÉRDŐÍVES FELMÉRÉSE ÉS MÁR ELÉRHETŐK AZ ELSŐ EREDMÉNYEK IS (http://dpr.szie.hu)

A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvényben meghatározottak szerint a felsőoktatási intézményeknek – önkéntes adatszolgáltatás alapján – el kell látniuk a pályakövetés feladatait, melynek keretében figyelemmel kísérik azoknak a munkaerő-piaci helyzetét, akik náluk szereztek bizonyítványt, oklevelet. A pályakövetési rendszer alapján határozza meg a kormány a felsőoktatásba belépő új hallgatók létszámkeretét, továbbá a pályakövetési rendszer eredményei alapján módosítja az egyes intézmények finanszírozását.

A Diplomás Pályakövetési Rendszer a Szent István Egyetem által elnyert TÁMOP - 4.1.1.-08-as projektek központi eleme. A projekt 2010 januárjában kutatómunkával indult, melynek során összegyűjtötték a SZIE hasonló, korábbi kezdeményezéseit továbbá a jó nemzetközi és hazai gyakorlatokat. Ezt követte az egyetem felső vezetésének tájékoztatása. Kari tanácsokon, vezetői értekezleteken, vezetői összefoglalók formájában részletes tájékoztatást kapott az egyetemi vezetés a DPR projektben tervezett felmérések céljairól, ütemezéséről, várható hasznáról.

A március 1-jei, sajtó számára is nyilvános konferencián hivatalosan is kezdetét vette a projekt. Ezt követően elindult a pályakövetés informatikai keretrendszerének kialakítása, működtetése. Az összeállított on-line kérdőívben az EDUCATIO Nonprofit Kft-től kapott központi kérdések mellett helyet kaptak az egyetemünk által fontosnak tartott témakörökre szerkesztett kiegészítő kérdések is. A május 5. és június 30. között végzett felmérés célcsoportjai a jelenlegi hallgatók és a 2007-ben, 2009-ben végzett hallgatók voltak, akiket alapvetően a Neptun adatbázis segítségével értünk el. A jelenlegi hallgatók válaszadási hajlandóságát az egyetemen kihelyezett figyelemfelkeltő plakátok, a több alkalommal megküldött célzott levelek, továbbá a „DPR Café” rendezvények segítették. Sok munkát adottt az adatbázis tisztítása, az adatok aktualizálása. A már nem működő e-mail címekkel rendelkező végzett hallgatók a kérdőív linkjét postai úton kapták meg.

A felmérések sikeres lebonyolításáért sokat dolgoztak a karok képviselői is és az informatikai hátteret biztosító kollégák is.

A DPR felmérésekben való részvétel jelenleg önkéntes a SZIE-n. Mivel a felmérések által kapott eredményt befolyásolja a kitöltött kérdőívek aránya, kiemelt cél, hogy minden évben jelentősen növekedjen a felmérésekben résztvevők száma. Több hazai és külföldi egyetemen a motivációs kérdőív kitöltése minden hallgató részére kötelező.

A következő feladat az őszi DPR vizsgálatok lebonyolítása. A 2010. november 17-i sajtó nyilvános konferencián kerülnek ismertetésre a tavaszi felmérés eredményei és hivatalosan is elkezdődnek az őszi felmérés előkészületei.

 

MŰKÖDIK AZ ALUMNI RENDSZER

(http://alumni.szie.hu/alumni/)

 

A felsőoktatási intézmények számára elsődlegesen fontos, hogy a diploma megszerzését követően ne szűnjön meg a kapcsolat a volt hallgatókkal. A hatékonyan működtetett egyetemi alumni rendszer segít napjaink vállalkozó egyetemeinek a külső elismertség javításában, a piacképes képzések nyújtásában.

Jelen projektben a következő főbb feladatok elvégzését vállalta a Szent István Egyetem:

- Egyetemünk volt diákjainak, mint felhasználóknak személyes adatait nyilvántartó adatbázis létrehozása

- A felhasználók kezeléséhez, az adatok lekérdezéséhez, megjelenítéséhez, módosításához szükséges felületek létrehozása

 - Felhasználók migrációja a meglévő adatbázisokból, illetve régebben diplomát szerzett hallgatók esetén egyéb nyilvántartásokból

 - Az öregdiákok számára regisztrációt nem igénylő honlap kifejlesztése, alapvető információk biztosításával

 - A felhasználói fiók segítségével olyan közösségi funkciók megvalósítása, mint a csoportokhoz való csatlakozás, vitafórumokhoz való hozzászólás, üzenetküldés, eseményszervezés, tartalmak közzététele

- A közösségi funkciókon túl olyan egyéni szolgáltatások kifejlesztése, mint az Europass dokumentumcsalád tagjainak elkészítése, személyes adatok, életpálya tárolása

 - Igényfelmérés a kötelezőn túl megvalósítható szolgáltatásokról.

A fenti tevékenységek megvalósítása 2010 tavaszán megkezdődött. A projektben konzorciumi partnerként részt vesz a GEDBE (Gödöllői Egyetem Volt Diákjainak Baráti Egyesülete), mely a projekt rendelkezésére bocsátotta a „Neptun előtti időszak” hagyományos karainak öregdiák adatbázisát is. Egyrészt megtörtént ezen adatok tisztítása, másrészt a tanulmányi rendszerből leszűrésre került az azóta végzett hallgatók listája, mely az előbbivel együtt a lehető legnagyobb „lefedettség” elérését teszi lehetővé a végzett hallgatók terén.

Elkészült az ALUMNI rendszer honlapja, mely egy helyre tömöríti a teljes Szent István Egyetem öreg diákjait, de ugyanakkor lehetővé teszi a karok önálló tartalmi és formai megjelenését is. A honlap mögött működő rendszer segítségével többek között közösségek szerveződhetnek, létrejöhetnek az egyéni portfoliók, lehetőség van az Europass önéletrajz elkészítésére is. A rendszer adatbázisának feltöltése folyamatos. A Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar (hajdani Mezőgazdaságtudományi Kar) 1985-ben végzett hallgatói már tudják használni a rendszert. Jelenleg az ALUMNI honlap háttérrendszerének éles környezetben való tesztelése folyik.

Fentiekből is látható az a törekvés, hogy diplomásokat nem kívánjuk regisztrációval terhelni, hisz a csoportok (évfolyamok) létrehozása és az abba való bejelentkezés automatikusan megtörténik. Lehetőség van a honlapon új csoportok kialakítására is (pl. egy közösség nem szak, hanem szakirány szerint kíván szerveződni), amennyiben egy évfolyam vagy annak egy része nem az előre kialakított évfolyamcsoporttal azonosul.

Kérjük a végzett hallgatókat, hogy a közeljövőben látogassák rendszeresen az ALUMNI honlapot, mert néhány héten belül feltöltik a hallgatók adatait a rendszerbe!

 

MEGNYÍLT A HALLGATÓI KARRIER IRODA A GÖDÖLLŐI KAMPUSZON

(http://karrieriroda.szie.hu)

 

A gödöllői Karrier Iroda elérhetőségei:

Szent István Egyetem, 2100, Gödöllő, Páter Károly utca 1., Főépület, 2074.5

Tel.: +36 (28) 522-058 , +36 (28) 522-000/2058

Honlap: http://karrieriroda.szie.hu (feltöltés alatt), E-mail: info@karrieriroda.szie.hu

Az iroda hosszú távú célja, hogy a SZIE diákjai már tanulmányaik elején megismerkedhessenek a diploma kézhezvétele után rájuk váró feladatokkal és kihívásokkal. Legfontosabb feladatai közé tartozik annak elősegítése, hogy a végzett hallgatók a diploma átvételekor ne csak szakmailag legyenek felkészültek, hanem az egyetem falait elhagyva, pályakezdő munkakeresőként is megállják a helyüket.

A gödöllői iroda szeptember eleje óta fogad hallgatókat. Az irodában a hallgatók többek között megismerkedhetnek a különböző önéletrajzok típusaival, formai követelményeikkel, és a motivációs levélírás szabályaival. Az iroda segítséget nyújt a hallgatóknak a legmegfelelőbb szakirány kiválasztásában, a gyakorlati hely megtalálásában is. Igény szerint lehetőségük van tanácsadó segítségével összeállítani álláspályázati anyagukat, és egyúttal felkészülhetnek az állásinterjúkon rájuk váró kihívásokra. Az iroda szolgáltatásait hamarosan az egyes kampuszokon kialakítandó alirodai rendszeren keresztül is el lehet majd érni.

Szeptemberben és októberben a Karrier Iroda a hallgatói önkormányzatok segítségével tájékozódó felmérést végzett frissen felvett hallgatóink körében. A felmérés elsősorban az alapképzésre felvételt nyert hallgatók (18-21 éves korosztály) álláskeresési és munkatapasztalatát, illetve a karrier tanácsadással kapcsolatos igényeiket méri fel. A vizsgálat eredményei a Karrier Iroda hálózat kialakítását, programkínálatának összeállítását segítik. A felmérés összesítése nemsokára minden érdeklődő számára megtekinthető lesz az iroda honlapján.

A hallgatói Karrier Iroda honlapja (karrieriroda.szie.hu) várhatóan október végétől érhető el. Az oldalon a hallgatók hasznos tanácsokat olvashatnak majd az álláskeresésről, az önéletrajzírásról, a munkajogi kérdésekről és az első munkába állás szabályairól.

A munkalehetőséget kínáló cégeknek lehetőségük lesz regisztráció után aktuális álláskínálatukat, felkínált szakmai gyakorlati lehetőségeiket feltölteni a honlapra.

Az iroda aktívan részt vesz a SZIE november 16-17-én rendezendő Állásbörzéjének megszervezésében. Az Állásbörze néhány eseménye a TÁMOP-4.1.1.-08-as projekt támogatásának segítségével valósul meg.