Tradíció és innováció a nemzetiségi pedagógusképzésben
A Szent István Egyetem Pedagógiai Kara az első nemzetiségi óvónői diplomák kiadásának ötvenedik évfordulója tiszteletére konferenciát szervezett szlovák, román és német nemzetiségi pedagógusok és pedagógusjelöltek számára.
Az április 28-án tartott rendezvényen dr. Lipcsei Imre dékán üdvözölte a konferencia magas rangú vendégeit: Štefan Daňot, a Szlovák Köztársaság főkonzulját, Fodoreanu Ioan gyulai román főkonzult, Fuzik Jánost, az Országos Szlovák Önkormányzat elnökét, Kreszta Traiant, a Magyarországi Románok Országos Önkormányzatának elnökét, Prof. univ. Dr. Mihuţ Lizicát, az aradi Aurel Vlaicu Tudományegyetem rektor asszonyát, dr. Frank Gábort, a Magyarországi Német Pedagógiai Intézet igazgatóját és Tolnai Pétert, a Békés Megyei Közgyűlés Humánügyek Bizottságának elnökét.
A rendezvény hangulatát a Pedagógiai Kar nemzetiség szakirányon tanuló hallgatóinak szereplése alapozta meg. Műsorukban román néptáncot lejtettek, dr. Lentvorszki Anna főiskolai tanárral közösen szlovák népdalokat énekeltek és hangszerkísérettel német dalt adtak elő.
A plenáris ülés előadója Szövényi Zsolt, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főosztályvezetője volt, aki a nemzetiségi pedagógusképzés feladatainak sokszínűségét, a hagyományok megőrzésének és továbbadásának időszerűségét emelte ki. Rámutatott, hogy a nemzetiségi pedagógusoknak az oktatás mellett fontos közösségteremtő feladatai is vannak, mivel a nyelv és kultúra fenntartása érdekében a család hagyományos szerepét is át kell vállalniuk.
A konferencia három szekciójában elhangzott előadások is alátámasztották az idézett gondolatokat: a tudományos eredmények bemutatása mellett az elméleti ismeretek alkalmazásáról, a pedagógusképzés tradícióiról és megújuló eszköztáráról hallhattak a résztvevők.
A román szekcióban a kisebbségi oktatás időszerű tendenciáiról tartott előadást az aradi egyetem rektora, majd a népismeret tanításáról, az óvoda-iskola átmenet színtereiről, a nyelvtanítás, a kommunikáció és a kétnyelvűség kérdéseiről hallhattak a részvevők. Az előadásokat követően a battonyai Román Általános Iskola és óvoda tanulói bábjátékot mutattak be.
A szlovák szekcióban a magyarországi szlovákság nyelvhasználati jellemzőiről tartott előadást PhDr Mária Homišinová, a Szlovák Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Intézetének elnökhelyettese, a további előadások és a kiállított poszterek pedig a történetiség és az információs eszközök felől közelítették meg az oktatási rendszert.
A német szekcióban előadást tartott Palláné dr. Szénási Megdolna Ph.D., a jászberényi Alkalmazott Bölcsészettudományi Kar docense a Grimm-mesék felhasználásának lehetőségeiről. A kultúra és identitás kérdéseit követően egy gyulai német nemzetiségi iskola és a mezőberényi német nemzetiségi tagóvoda tevékenységét mutatták be az előadók.
A konferencia értéke a sokszínűség volt: a négy nyelven folyó előadások és prezentációk mellett az elméleti tudományok, az önkormányzatok és a gyermekintézményekben alkalmazott, változatos tevékenységek egyaránt szerepet kaptak, bemutatva a nemzetiségi kultúrák változatosságát és a nemzetiségi képzés jellegzetességeit óvodától egyetemig.