„Rendelkezésre állásunk 98-99%-os” – Beszélgetés Tóth Sándorral, az Informatikai Hivatal vezetőjével

Az informatikai hálózat egyetemünk falaiba húzott „véredényeiben" (kábeleiben) hihetetlen mennyiségben és sebességben áramlanak a virtuális világ adatfolyamai. Másodpercenként egy fél CD-nyi anyagot töltenek le a SZIE polgárai Budapesttől Jászberényig a mintegy ötezer végponton. És ez a tempó fokozódik. A 2 gigabit/másodperc sávszélesség a legkényesebb kutatói igényeket is kielégíti. Hogyan működik, mint nyújt számunkra ez az önmagáról képet (jelképesen) csak a monitorokon felvillantó hálózat? Erről beszélgettünk Tóth Sándorral, az Informatikai Hivatal vezetőjével a teljesség igénye nélkül, így is kimerítően. 

B. G.

  - Az informatikai és telekommunikációs infrastruktúra - és üzemeltetője, az Informatikai Hivatal - erőforrásainak jelentős részét kedvezményesen és pályázatok útján nyeri. A kedvezményekhez azonban általában kötöttségek tartoznak. Széles sávú internet elérésünket például az úgynevezett akadémiai (HBONE) hálózat biztosítja. A szolgáltatást a NIIFI jelentős állami támogatással bocsátja a felhasználók rendelkezésére. Mi, közvetlenül, sokszoros áron tudnánk a jelenlegi sávszélesség töredékét megvásárolni. Az akadémiai hálózatot azonban csak oktatási, kutatási és közgyűjteményi feladatok ellátására lehet használni, arra nem, hogy a SZIE internet-szolgáltatóként jelenjen meg a piacon és nem reklámozhatunk profitorientált cégeket sem.

  - Az Informatikai Hivatalt azzal a céllal hozták létre, hogy központi szolgáltatást nyújtson az egyetemnek. Úgy is jellemezhetjük a működését, hogy a hivatal az egyetem legnagyobb, láthatatlan szolgáltatója?

  - Ez a gondolat közel áll hozzám. Amikor megpályáztam a hivatalvezetői beosztást, egyik célom az volt, hogy próbáljuk meg még láthatatlanabbá tenni magunkat. Feladatainkat stabilan, biztonságosan, nagy rendelkezésre állással teljesítsük, mint ahogyan például az áramszolgáltató vállalatok gondoskodnak az elektromos energiáról. Természetes és nyilvánvaló legyen minden felhasználónk számára, hogy bármikor meg tudják nézni elektronikus leveleiket, el tudják érni a tudományos információkat, el tudják végezni munkájukat a bérszámfejtők és így tovább. A mi rendelkezésre állásunk 98-99%-os. Ez persze sokba kerül, az informatika abszolút értékben is drága dolog.

  - Próbáljuk meg mégis láthatóvá tenni a hivatalt! Mutassuk be a „portfólióját", szolgáltatásainak palettáját, azt, hogy mit nyújt az egyetemnek!

  - Nagyon sokféle szolgáltatást kínálunk. Hogy az elejéről kezdjem, mindennek az alapja az informatikai hálózat és annak az üzemeltetése a hálózati csatlakozókig. Jászberénytől Budapestig a kollégiumok nélkül kb. 3.500 végpontot üzemeltetünk, a kollégiumokkal együtt összesen ötezret. A hálózat passzív elemei a kábelek, az aktívak működtetik a hálózatot. Az utóbbiak konfigurálásához 72000 programsort kell „beírnunk" és folyamatosan karbantartanunk 160 db eszközön. A bejövő forgalom a gödöllői kampuszon másodpercenként 330 Mb a hét hét napján. Az „üzem közben" jelentkező problémákat kezelnünk kell - lehetőleg úgy, hogy a felhasználót ne zavarjuk.

  - Nézzük a szolgáltatásokat! A levelezéssel minden nap találkozunk.

  - A 2003-ban elindított központi e-mail szolgáltatásunknak kb. 15 ezer aktív felhasználója van. Azért ilyen sok, mert minden beiratkozó hallgató automatikusan kap egy címet 100 Mb tárhellyel. Korábban sokféle-fajta levelezési rendszer „működött" az egyetemen, bizonytalan karbantartással, emiatt egyre több biztonsági kockázattal. Rá is kényszerültünk arra, hogy bevezessünk egy egységes, jó minőségű szolgáltatást. A „kulisszák mögött" ipari kategóriájú spamszűrő és vírusvédelmi rendszerünk van. A szűrés során átlagosan napi 14 ezer levelet továbbítunk a Központi Levelező és naptár szerverre (webmail.szie.hu), 65 ezret karanténba helyezünk. Másfél-kétmillió levélből akad fenn a szűrön egy igazi levél. Azt hiszem, ár-érték arányban ez nem rossz. Külön alkalmazást ajánlunk az óriáslevelek küldésére, hiszen „analóg hasonlattal" élve, a postán is ritkán küldünk több mázsás csomagokat.

  Következő szolgáltatásunk a szoftverdisztribúció. Beszerezzük a szükséges szoftvereket és ezeket adjuk tovább a felhasználóknak, gondoskodva az operációs rendszerek frissítéséről is. A Campus licenc keretében rendelkezésünkre álló Microsoft szoftverek mellett jól ismert a NOD32 víruskereső alkalmazás. Ez a szoftver ma a legtöbb versenyben első helyen végez, és köszönhetően a SZIE szintű alkupozíciónak kedvező áron jutottunk hozzá. A virtuális gépkölcsönzéssel lehetőséget adunk arra, hogy az egyetem szervezetei és hozzájuk kapcsolódó egyesületek, szervezetek díjmentesen saját weblapot működtessenek. Az egyetemi honlap - www.szie.hu - abban az esetben válhat még inkább tájékozódási ponttá az egyetemi polgárok körében, ha használják, ha közreműködnek a tartalmi gazdagításában. Mindenesetre innen érhető el több szolgáltatásunk, mint például a gyakran vitatott, de folyamatosan korszerűsített Neptun hallgatói nyilvántartási rendszer. Igyekszünk a karbantartását és a rendszerfrissítését lehetőleg holtidőben végezni, ami egy kicsit el is kényezteti a felhasználókat, mert elfelejtetik: ezeket a bonyolult rendszereket is emberek működtetik - nélkülük megállnának. A felvételi eljárást a Gólya szoftver segíti. Innen konvertálással kerülnek a felvett hallgatók adatai a Neptunba. Az Informatikai Hivatal üzemelteti az egyetem gazdasági rendszereit, a TÜSZ ügyviteli szoftvert és a NexonBér bérszámfejtő rendszert és még sorolhatnám. A gödöllői kampuszon mi szolgáltatjuk a telefóniát, több mint 1600 melléken. Kihasználjuk a számítógépes hálózaton történő hangtovábbítás lehetőségeit is (VoIP - Voice over Internet Protocol). Rendelkezünk videokonferencia rendszerrel és készek vagyunk az E-learning igények informatikai kiszolgálására.    

  - Széles körben ismert, hogy az Informatikai Hivatal a pályázatokból is kiveszi részét.

  -Igen. Had említsek néhány számadatot: az IH 2002-ben történt létrehozása óta mintegy 1,5 Mrd Ft értékű pályázati és OM céltámogatási forrásból korszerűsítette a SZIE informatikai infrastruktúráját. Eszközben kifejezve, majd 600 db PC, 2660 db strukturált hálózati végpont, 140 db hálózati aktív eszköz, 30 db szerver, 7 db videokonferencia berendezés, 1960 négyzetméter épület-felújítás. Jelentős részben ezekből a forrásokból épült fel a SZIE jelenlegi IKT infrastruktúrája, melynek létrehozásában Ritter Dávid előző hivatalvezetőnek elévülhetetlen érdemei vannak. Eddigi legnagyobb projektünk az egyetem valamennyi karát és telephelyét érintő HEFOP pályázat volt (851 M Ft). Ebből a támogatásból létesült a Gödöllői Campuson Forrásközpont, mely 8 éven át használaton kívüli épületrészt újított meg a főépület alagsorában, laborokkal, a tanórákon kívül is használható számítógépekkel, s a hallgatói önkormányzatok irodáinak méltó körülmények közötti elhelyezésével. A laborokat demonstrátorok felügyelik, s az egész Forrásközpont mára egy modern közösségi térré vált. Nagyon sok pénzből újítottuk fel, ezért sokáig is szeretnénk használni. Ezekben a napokban-hetekben újabb pályázatokon igyekszünk forrást szerezni a SZIE valamennyi karának informatikai infrastruktúrájának fejlesztésére. A könyvtárakkal partnerségben szeretnénk szorosabbá tenni kapcsolódásukat a világ digitális dimenziójához, és arra törekszünk, hogy a kutatók minél könnyebben hozzáférjenek a szakadatbázisokhoz. A legközelebbi jövőben meg kell birkóznunk az elektronikus aláírás bevezetésével és át kell térni az elektronikus dokumentumkezelésre. Mindez már egy következő cikk témája lehet.