Napirend előtti rektori reflexió

A Szent István Egyetem Szenátusa szeptember 23-án tartotta 2009/2010. tanévi első rendes ülését Gödöllőn. A testület többek között elfogadta a Foglalkoztatási követelményrendszer szabályzat módosítását és egyetemi tanári valamint főiskolai tanári pályázatok kiírásáról döntött.

Napirend előtt dr. Solti László rektor kitért arra a szórólapra, amelyet először az egyetemen kezdtek el terjeszteni magukat „civil kezdeményezésként" megjelölő, azóta is a névtelenség homályában rejtőző ismeretlen személyek, majd a névtelen rágalmat az Oktatási és Kulturális Minisztérium vezetéséhez, sőt egyenesen a miniszterelnökhöz is eljuttatták. Amikor ez nem hozta meg a kívánt eredményt, akkor sajtóhadjáratot indítottak, ismét csak a nevük felfedése nélkül. Az egyetem vezetése a megfogalmazott vádak tisztázása céljából sikertelenül próbált kapcsolatba lépni velük.

- A vezetés irányát megvitatni, annak bármely elemét bírálni alapvető jog, amelyre megvannak a megfelelő fórumok - közöttük a kari tanácsok, valamint a Szenátus - hangsúlyozta dr. Solti László, majd így folytatta. - Sajnálatos, hogy a „civil kezdeményezés" nem ezt a demokratikus utat választotta, amivel egyetemünk külső megítélésének rendkívül nagy kárt okozott. Ezért kényszerülök arra, hogy - a teljesség igénye nélkül - ehelyütt reflektáljak röviden a felsorakoztatott névtelen vádakra.

A rektori juttatások mértéke és annak kiszámítása kapcsán rámutatott arra, hogy a rektornak lehetősége sincs javaslatot tenni saját illetményére. Az illetmény kiszámításának módját törvényi keretek szabályozzák. A SZIE rektorává választásakor a Gazdasági Tanács közvetlen elődje, dr. Molnár József illetményét javasolta, amelyet az ágazati miniszter jóváhagyott. 2008-ban ez valamelyest megemelkedett, 2009-ben azonban az előző évi illetmény változatlan maradt, miközben a célprémium összege a korábbi 80%-ról maximum 10%-ra mérséklődött. Az idei évre a célprémiumot egyébként a GT még ki sem tűzte. Jutalomban a rektor nem részesül.

- A névtelen vádak megfogalmazói nyilván arra építettek - mondta a továbbiakban dr. Solti László -, hogy az egyetemek-főiskolák rektori illetményeit szembeállítják a valóban alulfizetett oktatói-kutatói vagy egyéb közalkalmazotti fizetésekkel. Az ilyen összehasonlítás félrevezető, ám sajnos igen hatékony eszköz a vezetők lejáratására. A SZIE az ország legnagyobb felsőoktatási intézményei közé, rektora a legmagasabban kvalifikált vezetők sorába tartozik. Az MTA tagja és osztályelnöke, számos hazai és nemzetközi szervezet tisztségviselője. Közel 4 évtizedes oktatói-kutatói és különböző szintű vezetői gyakorlata ellenére, (kizárólag a rektori tisztség idejére szóló) illetménye sem közvetlen elődjének, sem a társegyetemek rektorainak járandóságától nem különbözik.

Az illetménylista nyilvánosságra hozatalával kapcsolatban dr. Solti László ismertette a Magyar Rektori Konferencia (MRK) augusztus 13-án kelt, Jóri András adatvédelmi biztosnak eljuttatott álláspontját, mely szerint a fizetések általában, köztük a rektori illetmények is, a személyes adatok védelméről szóló törvény hatálya alá tartozó adatnak minősülnek. Úgy véli, hogy az elutasító álláspont - függetlenül attól, hogy mennyire jogos a nyilvánosságra hozatalra irányuló elvárás - tovább növeli a rektorokra hónapok óta nehezedő külső nyomást. Ezért azt javasolta az MRK-nak, hogy igenlő esetben az adatokat összegyűjtve, azokat egységes szempontok szerint feldolgozva, hozza nyilvánosságra az összes állami egyetem és főiskola vezetőinek illetményét.

A rektori program főbb céljait és megvalósulásukat illetően az érdeklődők figyelmébe ajánlotta a lapunk szeptemberi számában megjelent beszámolóját, amely az interneten is olvasható.

A költségvetési kiadások és a SZIE gazdasági helyzete témakörét érintve dr. Solti László elmondta, hogy az egyetem továbbra is azon ritka felsőoktatási intézmények egyike, amelynek gazdálkodása stabil, külső adóssága nincs, a béreket és járulékaikat, a közüzemi számlákat és minden egyéb fizetési kötelezettséget hiánytalanul teljesít. Az egyetem anyagi okokból egyetlen fő létszámleépítésre sem kényszerült, az eltávozott dolgozók álláshelyét módjában állt és áll betölteni. Más kérdés, hogy feladat-átcsoportosítás, szervezeti változtatás, illetve minőségi csere miatt nem, vagy nem pontosan ugyanazok a munkakörök kerülnek betöltésre. Egyes feladatokra azonban nem érdemes közalkalmazotti státuszban foglalkoztatni embereket, mert a feladatok kiszervezése jóval olcsóbban elvezet a kívánt eredményhez, más esetekben pedig a helyi beágyazottság vagy anyagi-személyi ellenérdekeltség kívánja meg külső megbízottak igénybe vételét. Ezek szerződéseit és a teljesítések dokumentációját szívesen rendelkezésre bocsátják betekintés céljából a Közalkalmazotti Tanács számára, hogy meggyőződhessenek a kifizetések megalapozottságáról.

A demokrácia feltételezi a nyilvánosságot, így a levélírók morális deficitjének tekinthető a felelősségvállalás nyílt tagadása. A rektor éppen azért foglalkozott az anonim levéllel, mert tudja: a mostani nehéz időkben különösen figyelni kell arra, hogy aki felelős poszton ül, felelősen, számon kérhetően is cselekedjen.

*

A rektorokat megillető juttatások az alábbi elemekből tevődnek össze

a./ garantált alapilletmény, amely összeg az oktatói, kutatói tevékenységhez kapcsolódik. A felsőoktatási intézményben oktatói munkakört, valamint tudományos kutatói munkakört betöltő közalkalmazottak garantált illetményét a Kjt. 2. számú melléklete szerint kell meghatározni az egyetemi tanári munkakör 1. fizetési fokozata, garantált illetményének, költségvetési törvényben rögzített összege százalékos arányában. Az egyetemi tanári munkakör 1. fizetési fokozatának garantált illetménye 2009-ben 437 300,- Ft. Ez az összeg a 2008. évhez viszonyítva nem változott. A rektorok esetében az alapilletmény ennek százalékos arányában kerül megállapításra, amely többségében az egyetemi tanári munkakör 1. fizetési fokozatának 200 %-a.

b./ magasabb vezetői pótlék, amely a hatályos jogszabályi előírások folytán a pótlékalap (20 000,- Ft) legalább 300 %-a. (A teljesség igényével megemlítendő, hogy az ágazati miniszter a minimum százalékos megállapítást támogatja.)

c./ vezetői pótlék, (ha van ilyen juttatása a rektornak, pl. tanszékvezetői pótlék)

d./ garantált illetményen felüli juttatás, (intézményvezetőként változó, oktatói és kutatói tevékenységért adható)

e./ egyéb juttatás.

Forrás: Az MRK válasza dr. Jóri András adatvédelmi biztosnak 2009. augusztus 13.

*

A Szenátus a napirend tárgyalása során elfogadta

- a Foglalkoztatási Követelményrendszer szabályzat módosítását,

- a Tessedik Egyetemi Központnak a Sárréti Metál Klaszterben való részvételét és gazdasági társaság megalakítását,

- a gödöllői egyetemi étterem-konyha ingatlan bérbeadásáról szóló előterjesztést,

- az Agrár-felsőoktatási Tankönyvkiadó Iroda Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítását,

- egyetemi tanári pályázatok kiírását az Állatorvos-tudományi Kar Biomatematikai és Számítástechnikai Tanszékére, az Alkalmazott Bölcsészeti Kar Neveléstudományi Tanszékére, a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézetébe (2 fő), Társadalomtudományi Intézetébe, Vállalatgazdasági és Szervezési Intézetébe, a Gépészmérnöki Kar Rendszertechnika és Menedzsment Intézetébe,

- főiskolai tanári pályázatok kiírását a Víz- és Környezetgazdálkodási Kar Gazdasági és Társadalomtudományi Intézetébe, Környezettudományi Intézetébe (2 fő), az Ybl Miklós Építéstudományi Kar Ábrázolás és Számítástechnika Tanszékére, a Gépészmérnöki Kar Gépipari Technológiai Intézetébe,

- az Audiovizuális szakasszisztens felsőfokú szakképzés tantervét és egyetértett annak indításával a Gépészmérnöki Karon,

- az Egészségügyi gazdálkodási és stratégiai szakirányú továbbképzési szak tantervét és egyetértett annak indításával a Gazdaság- és Társadalomtudományi Karon.

- a Vizuális mediátor szakirányú továbbképzési szak, a Sajátos nevelési és oktatási igényű tanulókkal való foglalkozások pedagógiája (Sonderpedagógia) szakirányú továbbképzési szak valamint a Kortárstánc-instruktor szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményében történő módosítást az Alkalmazott Bölcsészeti Kar Tanácsa határozatainak megfelelően.

A Szenátus támogatta dr. Szakács Attila szakfelelőssé történő kinevezését a Gazdasági Kar Műszaki menedzser alapszakára és dr. Karácsonyi Péter intézetigazgatói pályázatát a Víz- és Környezetgazdálkodási Kar Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézetébe.