E-learning a Pedagógiai Karon
SZARKA PÉTER
főiskolai docens, Pedagógiai Kar
Az utóbbi években a felsőoktatás metodikai megújításáról számos konferenciát rendeztek, s emellett kiadványok, tanulmányok sokasága jelzi, hogy egyre kevésbé hatékony csak a kontaktórákon való ismeretközlés. Bár nagyon akkurátusnak látszik az előadásokon és szemináriumokon való – valljuk meg – többnyire egyoldalú, tanári aktivitásra épülő tanítás, valójában ezen a módszertanon már túllépett az idő. Az is kétségtelen, hogy az útkeresés egyik lehetséges iránya a számítógép nyújtotta előnyök kiaknázása. Ez a törekvés nem új, nagyjából az asztali számítógépek megjelenésével egy időben már megjelentek az oktatóprogramok, CD-k, DVD-k stb., melyek a többcsatornás pedagógiai kommunikáció szolgálatába álltak.
Ezen új eszközök közül a legújabb a MOODLE, melynek újdonsága persze viszonylagosan értendő, hiszen ennek a keretrendszernek is lassan megírható lesz a története. Számunkra, a SZIE Pedagógiai Karának oktatói számára mindez azonban még ebben az évben újnak számított.
De hogy elölről kezdjük: még 2009 decemberében a békéscsabai Gazdasági Karra hívtak néhány tanárt, köztük e sorok íróját is, hogy megismerkedjünk az e-learninggel. Nem tagadom, az első előadás után volt bennem némi fenntartás az elektronikus oktatással szemben, s természetesen az elszemélytelenedő, lélektelen tömegoktatás víziója lebegett a szemem előtt, de tévedtem. Az ismeretek gyarapodása eloszlatta a félelmeket. Ebben sokat segített az ihletett szakértő előadó, Sinka Róbert értelmező, az új oktatási technológia lehetőségeit bemutató, baráti hangvételű előadássorozata, mely 2009 decembere és 2010 februárja között zajlott.
Mindezek után természetesen adódott a feladat: a keretrendszerrel, ennek előnyeivel a Pedagógiai Kar oktatóit is meg kell ismertetni, illetve a kollégáink számára használható, érdemi tudást kell közvetítenünk. Abban tehát biztosak voltunk, hogy egy-egy, a MOODLE-t bemutató előadás vagy rövid előadássorozat hatása nagyjából a tudomásulvétel vagy a rácsodálkozás lesz, s könnyen hullhatott volna a semmibe igyekezetünk. Más stratégiát választottunk.
Először is elkészítettük a keretrendszer felületeinek leírását. Magunk sem gondoltuk volna, hogy ez a „rejtvényfejtés” – a napi munka mellett – kb. 3 hónapot vesz majd igénybe. De hát így történt. Természetesen volt segítség is: Szabóné Balogh Ágota informatikatanár Szarvason, Sinka Róbert pedig Gödöllőről támogatta egy-egy nehezebbnek tűnő oldal használatának leírását. A lényeg az, hogy időben elkészült a mintegy 140 oldalas házi oktatási segédanyag. Erre alapozva 2010 júniusában, a vizsgaidőszak befejeztével tartottuk meg bő egyhetes e-learninges kurzusunkat. Ezen 15 tanárkolléga vett részt rendszeresen. Örömünkre szolgált, hogy a főiskolai könyvtár munkatársai is eljöttek: számukra is jó szolgálatot tehet a MOODLE a könyvtárhasználati ismeretek oktatása és az adatbázisok létrehozása terén. Azóta októberben egy újabb kurzust indítottunk el azon tanárok számára, akik a nyári tanfolyamon nem tudtak részt venni.
Most ott tartunk, hogy a keretrendszerbe felvett kb. 50 tantárgyat igyekszünk tartalommal megtölteni. Ez viszonylag egyszerű, ha egy-egy tantárgyhoz már elkészült korábban egy jegyzet, vagy ha az oktatónak már van saját kidolgozott tananyaga. Ezeket természetesen át kell dolgozni, hogy az elektronikus oktatás igényeinek megfeleljenek. Számos kollégánk pedig a MOODLE keretrendszer lehetőségeitől inspirálva most önti formába az általa oktatott tananyagot, s dolgozza ki a hallgatói tevékenységek rendszerét.
Itt azonban nem állhatunk meg, még nagyon-nagyon sok feladat áll előttünk. Mindenekelőtt az elektronikus oktatási anyagok minőségét kell biztosítanunk. A MOODLE működtetéséről tapasztalatokat kell gyűjtenünk. Fel kell kutatnunk a pályázati lehetőségeket. A hallgatók tájékoztatását-képzését is szükséges megoldanunk stb.
Tény, hogy még az elektronikus oktatás kiépítésének elején járunk, de ennek igen kedvező kari fogadtatása azzal a reménnyel tölthet el bennünket, hogy néhány év múlva egy jól működő, az oktatás színvonalának emelkedését támogató e-learninges rendszerünk lesz.