Az együttműködés vására
Tanulni a legjobbaktól érdemes, elméletet is, gyakorlatot is. Ez lehetne a szlogenje a Gépészmérnöki Karon idén másodszor megrendezett Kooperatív Szakmai Gyakorlat Börzének, hiszen az ipar olyan jelentős képviselői vettek részt rajta, mint az „egyetemünk köré telepedett" veresegyházi GE Electric és a GE Aviation, a hatvani Robert Bosch Elektronika vagy a gödöllői telephelyet is fenntartó Kuka-Robotics Hungária.
BALÁZS GUSZTÁV
A Gépészmérnöki Karon 2001. óta választható tantárgy a Kooperatív szakmai gyakorlat, melyen a hallgatók a tanulmányok mellett szakmai tapasztalatot (gyakorlottságot és magabiztosságot) is szerezhetnek egy-egy neves nemzetközi cégnél. A gyakorlat elvégzését a vállalat és az egyetem külön oklevéllel igazolja, ami a munkába lépéskor igen nagy előnyt ad.
A szakmai gyakorlat előnyeit bőven lehet sorolni: tanulás és szakmai gyakorlat egy időben, az idegennyelv-tudás bővítése és gyakorlása, a precizitásra, pontos időbeosztásra és hatékony munkavégzésre tanítás, a csapatszellem kialakítása, végül, de nem utolsó sorban a gyakorlat időtartamára fizetés jár.
Május 5. a jelentkezési határidő, mert már ide is pályázni kell. Az ezúttal is nagy érdeklődéssel fogadott börzén több mint 40 gyakorlati helyet hirdetett meg a 13 résztvevő cég. A 10 hónapos gyakorlat heti 4 nap munkából és egy nap tanulásból áll. Az egyetem 8 kredit tantárgykedvezménnyel, a cégek havi juttatással honorálják a munkát. Nem véletlen, hogy nem ismerünk munkanélküli „koopos" mérnököt, és ők rendre magasabb fizetéssel tudnak elhelyezkedni, tájékoztatott dr. Kiss Péter egyetemi docens, gyakorlatvezető.
A sok figyelemre méltó előadás és előadó közül most a GE Electric (a legnagyobb adófizető Pest megyei székhelyű cég) 34 éves termelési igazgatóját, Lencsés Gergőt idézzük: „Számunkra a globalizáció azt jelenti, hogy egyszerre kell versenyre kelnünk az amerikai technológiával, a japán hozzáállással, a német precizitással és a kínai árakkal. Kreatív, elkötelezett fiatalokkal nyerni is lehet ebben a versenyben."
*
Amint azt várni lehetett, a gyakorlati helyeket felajánló cégek gyakorlatosaikat is „pályára küldték", több esetben kiegészítették a HR-esek mondandóját. Így figyeltünk fel a gyakorlatát a GE Aviationnál töltő Lovas Dánielre, akit a szünetben mikrofonvégre kaptunk.
- Ötödéves gépészhallgató vagyok és azon kevesek közé tartozom, akik - élve a lehetőséggel -, szeptember helyett már júliusban elkezdték a gyakorlatukat.
- A kényelmesebb hallgatók pozíciójából nézve - bár nem tudom, vannak-e még ilyenek - a még nehezebb megoldást választottad!
- Ez nézőpont kérdése. Én már hetedik éve dolgozom nyaranta. Tavaly úgy gondoltam, hogy ha lehet, akkor a nyári munkámat rögtön a gyakorlati helyen kezdem, hogy ne kelljen két hónap után váltanom.
- Kicsit előre siettünk, még azt sem kérdeztem meg, miért Gödöllőn tanultál tovább?
- Gödöllői vagyok és érdekelt a gépész szakma. Értékesnek is tartottam, és ez manapság mindinkább igazolódik: műszaki területre mintha több friss diplomást keresnének, mint más állásokba.
- Hasznosnak tartod a börzét?
- Kétségtelenül. A későbbi gyakorlatosok beszélgethetnek a vállalatok képviselőivel és közelről megtekinthetik mit is gyártanak. Ha kialakul a kölcsönös szimpátia a felek között, az előnyt jelenthet a pályázati folyamat részét képező interjúnál.
- Mi a dolgod a GE-nél?
- A Mérnökségen dolgozom mérnök asszisztensként. Két ember munkáját segítem. Nálunk kétféle mérnök található. A termékmérnökök, akik a termékekért felelősek és az új termékek bevezetői. Az én főnökeim termékmérnökök. A termékekkel kapcsolatos dokumentációk frissítése a feladatom és egy speciális megmunkálás, a szemcseszórás részlegének ügyes-bajos dolgaiban is segítek. Tesztelés, programírás, a teszteredmények prezentálása tartozik még a munkámhoz. Szeretem a helyemet, jól érzem magamat, úgy látom, tudok alkalmazkodni a feladatokhoz és a kollégákhoz.
- Hogyan és mikor tanulsz?
- Az egyéni tanulmányi rend lehetővé teszi, hogy minden tanárnál külön egyeztetett időpontban számoljak be tudásomról. Megkapom a zárthelyi dolgozatok időpontját, azokra fel tudok készülni, elkérem a társaimtól az előadások anyagát. A 2. félévben már nincsen tantárgyunk, csak a diplomamunkával kell foglalkoznunk. A témát a gyakorlati hely adja, ezért születnek általában magas színvonalú munkák. Az ilyen dolgozat írása a hallgatót is érdekli és a cégnek is számít. Így van igazán értelme. Én például egy új javítás bevezetéséről írom a szakdolgozatomat.
- Tehát idén diplomázol...
- Idén diplomáznék. De halasztottam egy évet, mert nyelvet szeretnék tanulni Írországban, majd szeptembertől elkezdek egy újabb gyakorlatot, a GE-nél. Ez nem bevett szokás, de nem is példa nélküli. Én úgy érzem, hogy szükségem van még a nyelvtudásom erősítésére.