„Örülök minden gyarapodásnak”
Az avatási ünnepség vendége volt Magyar Bálint, aki miniszterként az alapkő letételénél is jelen volt. A politikust a felsőoktatás helyzetéről és feladatairól kérdeztük.
R. G.
- Ön miniszterként elindította a Magyar Universitas Programot. Ez lassan a végéhez ér; hogyan ítéli meg az eredményeket?
- A Magyar Universitas Program több összetevője közül a legfontosabb elem a bolognai rendszerű képzésre történő áttérés, ami a magyar felsőoktatás számára a könnyebb bekapcsolódást teszi lehetővé a nemzetközi vérkeringésbe. A diákok számára ez magában foglalja egy későbbi pályaválasztás lehetőségét, a pályaválasztás konkretizálását és az igazán tehetségeseknek a további képzését. A Magyar Universitas Program egy része az infrastruktúra-fejlesztési program, ami költségvetési és európai uniós forrásokon túl jelentős magántőke-bevonással valósul meg. Ennek keretében körülbelül 13.000 új kollégiumi férőhely épült és épül még - a program még nincs befejezve -, körülbelül 2007 végéig. További 20.000 kollégiumi férőhelyet pedig felújítunk, ami 2008-ban fejeződik be. Ez azt jelenti, hogy az eddigi, mintegy 40.000 kollégiumi férőhely helyett most 13 000-rel több van és a régieknek a fele is megújul - ilyen rövid időn belül még nem volt ekkora fejlesztés a magyar felsőoktatás történetében. Én nagyon örülök minden gyarapodásnak, így ennek a mostaninak is.
- Melyek a soron következő, időszerű feladatok a magyar felsőoktatásban?
- A magyar felsőoktatásban az a legaktuálisabb kérdés, hogyan lehet a társadalom és a munkaerőpiac igényeinek megfelelő képzést biztosítani. Hogyan lehet a képzési és a felvételi struktúrát úgy átalakítani, hogy az említett célokat jobban szolgálják és hogy mindaz a szellemi kapacitás, ami az egyetemeken, főiskolákon jelen van, ne pusztán az oktatásban, képzésben jelenjen meg, hanem a tudástranszfer folyamatán keresztül eljusson a gazdasághoz is. Tehát közvetlenebbül értékesüljön és a gazdasági igények visszahassanak magára az oktatásra is, hiszen most már a tudás, az ismeret nagyon gyorsan avul. Ha nincs élő kapcsolat a gazdaság és az oktatás között, akkor az oktatás könnyen megmerevedhet, leragadhat, elavulhat. Ezt a kapcsolatot szeretnénk most erőteljesebbé tenni a műszaki-természettudományos képzés támogatásával az új Nemzeti Fejlesztési Terv keretein belül, és ezeket a célokat szolgálja a kutatás-fejlesztés erőteljes támogatása, a magántőke bevonásával is.