Tantárgy-pedagógia a szabadban

A Szent István Egyetem Pedagógiai Karának óvó és tanító szakos hallgatói szeptember 14-e napsütéses őszi délutánján a Körös-Maros Nemzeti Park Körösvölgyi Látogatóközpontjában jártak.

BALOG KRISZTINA – VINCZE RÓBERT

II. évf./B2 – III. évf./ tanító A2

  A Természetismeret tantárgy-pedagógia óra keretein belül Lestyán Erzsébet tanárnő szervezte meg az eseményt, melynek során a hallgatók bejárták az Anna-ligeti tanösvényt és megtekintették a Dél-Tiszántúl természeti értékeit bemutató állandó kiállítást is. A program célja, hogy a leendő pedagógusokat visszavarázsolja a múltba, előcsalogassa azokat az általános iskolai emlékeket, amikor kisdiákként hasonló módon közvetlen közelről vizsgálták, figyelték meg az őket körülölelő élővilágot. A tantermi oktatás mellett teret kell engednünk annak, hogy a tanulók saját maguk is megtapasztalják a tankönyvekből szerzett ismereteiket. A kisdiákok számára egy ilyen kirándulás számottevő élményforrást jelent, s a tananyag nyomatékosítása mellett számos tantárgyi koncentrációra is lehetőséget ad.

  Az óvó és tanító szakos hallgatók pármunkában már a látogatás előtti héten megkezdték a felkészülést. Különböző képességfejlesztő játékokat gyűjtöttek össze, melyeket a csoport előtt mutattak be, játszottak el. Ezt tekinthetjük egyfajta próbajátéknak is, ahol le tudjuk mérni a feladat sikerességét, funkcióinak érvényesülését. A játékok fejlesztették a téri orientációt, a memóriát és az egyes érzékszerveket. Egyértelművé vált, hogy a feladatok a huszonéves korosztály számára is rendkívül élvezhetők. Az ilyen gyakorlati jellegű és élményközpontú feladatoknál a tanulók figyelmét és éberségét is sokkal könnyebb megőrizni, arról nem beszélve, hogy mindez a friss levegőn, a szabadban történik.

 

Az élmények újra átélésével az ismeretek átadása során a tanítók sokkal közvetlenebb helyzetbe kerülhetnek a tanulókkal.

Kitűnő lehetőséget biztosít a tanulóknak és reakcióinak megfigyelésére. Természetesen itt is óriási hangsúlyt kell fektetni a pedagógus személyiségére, hiszen a helyesen megfogalmazott kérdéseken, a beszélgetés megfelelő irányba terelésén alapul az óra interaktivitása.