A Magyar Tudomány Ünnepe a Pedagógiai Karon

 Interkulturalitás - multikulturalitás témájú nemzetközi konferenciával ünnepelte a Pedagógiai Kar a tudomány ünnepét.

DR. VIRÁGNÉ DR. HORVÁTH ERZSÉBET

a Tudományos és Művészeti Bizottság elnöke

DR. KATONA KRISZTINA

intézetigazgató, szekcióelnök

GAÁL SÁNDORNÉ

ny. főiskolai docens, szekcióelnök

 A plenáris előadások Apáczai szellemi öröksége (dr. Lipcsei Imre, Szarvas), multikulturalitás a Partiumban (dr. Szilágyi Györgyi, Nagyvárad), a nyelvi multikulturalizmus (dr. Orosz Ildikó, Beregszász), a vajdasági kulturális identitás (dr. Káich Katalin, Szabadka), a Pedagógiai és Szociális Akadémia működése (Balogh Mária, Losonc) és az inter- és multikulturális nevelés (dr. Poór Zoltán, Veszprém) kérdéseivel foglalkoztak.

A szekcióelőadások a nevelés, képzés és interkulturalitás, továbbá a szakma és interkulturalitás témaköröket dolgozták fel 13 előadásban. Az első szekcióban mutatták be az interkulturalitás az ausztráliai óvodai praxisban (Nagy Jenőné), az interkulturális nevelés a zenében (Lindenbergerné dr. Kardos Erzsébet), a testnevelés, sport, egészségfejlesztés (Gaál Sándorné, Bajomi Éva, Vámos László), pszichológia és informatika (Szabóné Balogh Ágota) interkulturális nevelésben betöltött szerepét.

 A második szekcióban az interkulturalitás differenciált, szaktudományi vetületű elemzései foglalkoztak a regény polifóniája, ill. Ady és Dénes Zsófia 'találkozásai' (dr. Virágné dr. Horváth Erzsébet, Tusjak Erzsébet Tünde), az alsó tagozatos irodalmi olvasmányok (dr. Katona Krisztina), a játék a hexameterrel (Szarka Péter), az interkulturális nevelés és pragmatikai kompetencia (Sipos Lászlóné dr.), a képi szimbólumok és identitás (dr. Szabó Julianna), továbbá a valószínűségszámítás (Bontovics Ignác) problematikájával.

A konferencián kiállítás nyílt dr. Szabó Julianna és Lonovics László művésztanárok alkotásaiból.

 A konferenciát az Isaac Newton-i gondolat - „Az emberek túl sok falat építenek, és túl kevés hidat" - szellemisége hatotta át. A történelmi és az új multikulturalizmusok és a határmentiségből (is) fakadó interkulturalitás újragondolása és új cselekvési formák kialakítása új interkulturális párbeszédre ösztönöz bennünket (pl. HURO pályázat Nagyváraddal, közös kutatás, Közép-Kelet-Európai Módszertani Központ létrehozása stb.).

November 25-én, a Hallgatói Tudomány Ünnepét is az interkulturalitás jegyében rendezték meg.