Nálunk járt a HVG

 Az ember sokféleképpen bővítheti ismereteit. A legkönnyebb és leghatékonyabb módja, a legjobbtól ellesni a fortélyokat. E régi tapasztalatot erősíti a HVG bemutatkozása egyetemünkön. A népszerű hetilap szakemberei kiváló előadások keretében vezették be diákjainkat a kommunikáció rejtelmeibe. A kétnapos program egy aulabeli kiállítással kezdődött, a lap kitűnő címlapjaiból kaptunk egy válogatást. Aligha van Magyarországon még egy sajtóorgánum, amely a címlapjaiból kiállítást szervezhetne. A címlap látvány és üzenet, amivel azonban a hazai lapszerkesztők zöme nem él. Rossz fantáziával, közhelyszerű megoldásokkal még tartalmas lapjaink címoldalai is gyorsan felejthetők lesznek. A HVG talán az egyetlen kivétel, különösen, ha évtizedes távlatban vizsgáljuk a sajtóorgánumokat.

 Közel harminc év telt el az első lapszám megjelenése óta, s a címlapokra pillantva végigkísérhető a Kádár éra hanyatlása, a rendszerváltás lobogása, a demokrácia botladozásai, az uniós csatlakozás dilemmái. Feltűnnek a politikai élet szereplői, történelmi léptékű pillanatok, megbicsaklások, remények. A címlap persze nem minden, de jól mutatja, hogy mi kell a sikerhez. Minden részletre maximális figyelmet kell fordítani, hiszen ha egy elem csak nyolcvan százalékra kidolgozott, az egész sem érhet többet, mint a leggyengébb láncszem. A rendszerváltás óta eltelt időszak sikertelenségét vizsgálva hosszú hibalistát állíthatunk össze. A sorban bizonyosan előkelő helyen szerepel a „majdnemkészség", aminek egyenes következménye a versenyhátrány. Ez az egykori keleti blokk országainak egyik legfőbb betegsége. Nyilván ebben szerepet játszik pénztelenségünk is, de szinte mindig ott van mellette a szándék hiánya is.

 Az előadások során a résztvevők számára nyilvánvalóvá vált, hogy a média természetének, a kommunikációs eszközöknek ismerete nélkül közéleti területen mozgó ember nem lehet sikeres. Mondhatom azt is, hogy minden diplomás embernek ezen ismeretekre ugyanolyan szüksége van, mint az alapvégzettségére. Korunkban az érték önmagát eladni nem tudja. Olyan magas lett a környezeti behatásokkal szembeni ingerküszöbünk, hogy csak azt fedezzük fel, amire felhívják a figyelmünket.

A média ereje nyilvánvaló, nem véletlen, hogy a negyedik hatalmi ágként szokták jellemezni. Ez ellen egyébként a média képviselői szerényen tiltakoznak, de ők maguk is tudják, hogy a szerepük még annál is erősebb, mint ahogyan látszik. A politikai befolyás, a kordivat formálása mellett erejét jól mutatja, hogy az idei magyarországi reklámbevétel 187 milliárd forint volt. Ennek a hatalmas összegnek mintegy 40 százalékából a televíziók 36 százalékából a nyomtatott sajtó részesedik. 75 és 67 milliárd forint, hatalmas összeg! A lapok bevételeinek nagyobb része a reklámból származik, a HVG esetében egy forint lapár-bevételre négy forint reklámbevétel jut. Ez kimagasló arány, itthon is, külföldön is. Önmagában azonban a reklám sem mindenható, a reklámpénzek oda mennek, ahol jól hasznosulnak, ahol jó hirdetői körben jelennek meg. A HVG-ben hirdetni egyfajta presztízs, hiszen a legnagyobb, legrangosabb cégek környezetében fordulhat meg cégünk, intézményünk neve.

Egyetemünk, karunk ezért építi a HVG-hez hasonló médiaszereplőkkel a kapcsolatait, hogy az együttműködés hozadékából intézményünk és a diákjaink is részesedjenek. Egyetemünknek, karainknak szükségük van a nyilvánosságra, hiszen a felsőoktatásban is kemény verseny folyik a diákokért, a fennmaradásért, és a kommunikáció és médiaszakos hallgatóinknak pedig olyan gyakorlati helyeket tudunk biztosítani, ahol a legjobb szakmai fogásokat ismerhetik meg.

Igyekszünk az elektronikus médiumok felé is nyitni, hiszen a nyomtatott sajtó térvesztése az elkövetkező években is folytatódni fog. Az internet térhódítása egyértelmű, a reklámbevételekből való részesedése minden másnál gyorsabban növekszik, ráadásul a kutatások szerint a 16-25 év közötti korosztály minden más lakossági csoportnál rosszabb reklámfogyasztó, nem néznek tévét, nem hallgatnak rádiót és nem olvasnak újságot. Így a plakát, az SMS és kisebb mértékben az internet reklámokra fogékonyak.

Jellemző a HVG-re, hogy a világtendenciaként jelentkező visszaszorulás nem tekintik tragikusnak, hanem vezető szerepre törekednek az internetes területen is. A HVG.hu a sikeresebbek közé tartozik a kategóriájában, de a klubkártya program, a könyvkiadás is önmagában szép nyereséget hoz. A HVG, amely egy kis újságnak indult harminc éve, ma mintegy kétszáz munkatársat foglalkoztató médiabirodalom. Reméljük, hogy együttműködésünk során lesznek diákjaink, akik ott fognak dolgozni, sőt talán a minta alapján hasonló vállalkozások születhetnek.

Dr. Villányi László

dékán