Ne menjünk el semmi mellett, amiről nem tudjuk, mi az
Először adott otthont a Szent István Egyetem a Felsőoktatási Médiakonferenciának, melyet már a 8. alkalommal rendezett meg a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület (MESE) március 12-13-ig. A gödöllői kollégiumban és Babaton zajlott találkozón a hallgató újságírók a szakma képviselőivel osztották meg tapasztalataikat.
Dr. Solti László rektor megnyitójában elmondta, a felsőoktatási intézmények számára fontos, hogy saját arculatot alakítsanak ki, melynek jellemző vonásait kommunikációjuk során felhasználhatják. Lényeges azonban, hogy eladni csak azt lehet, ami tartalommal bír. A SZIE támogatja az egyetemi sajtót és kommunikációt, amely egyaránt tájékoztatja az egyetem polgárait és az egyetem társadalmi környezetét. A résztvevők figyelmébe ajánlotta a lapunk címlapjaiból rendezett kiállítást, amely arról is tudósít, hogy a kiadvány immár színes kivitelben jelenik meg. Hozzátette: a terjedelmet is bővíteni kell, hiszen az egyetem januártól 9 karból és egy intézetből áll.
A fiatalok médiafogyasztására kiterjedő kutatás eredményeit ismertette a konferencia első előadásában Sáfrány Zsuzsanna, a neo Contact vezetője. A szakértő "digitális bennszülötteknek" nevezte a 13 és 17 év közötti korosztályt, 2008 első félévében ugyanis a fiatalok mintegy 80 százalékát lehetett megszólítani az online csatornákon keresztül, miközben a társadalom 46 százaléka használt akkor Magyarországon internetet. A digitális eszközöket önmaguk kommunikálására alkalmazzák a fiatalok, a tartalmak tekintetében pedig a zene és a filmek jelentik az internetezés központját - mondta el Sáfrány Zsuzsanna. Hozzátette: a korosztály online szokásainak vizsgálata és ismerete elengedhetetlen az érdeklődésük felkeltésében.
Havasi Zoltán, a Kirowski stratégiai tervezési vezetője a mai egyetemisták, a jelenlegi középiskolások és a 4-5 évvel ezelőtt középiskolába járók online fogyasztási szokásait hasonlította össze a konferencia délutáni programjában, a Gutenberg galaxis kontra online - a fiatalok online fogyasztásáról című prezentációjában. Közhely ugyan, de valóban másik galaxisról beszélhetünk napjainkban. Míg a mai egyetemista, főiskolás társadalom 2,7 órát tölt a képernyő előtt, és a középiskolások is hasonló időtartamot, 2,8 órát tévéznek egy átlagos hétköznapon, addig a jelenlegi hallgatók 4-5 évvel korábban még 1,49 órát töltöttek el a tévé előtt - mondta el a szakértő. Folytatta: a rádióhallgatásra hasonló időtartamot fordít a mai egyetemista, főiskolás társadalom, mint évekkel korábban, a mai középiskolások azonban kevesebb időt töltenek rádiózással. Az interneten való böngészéssel azonban a mai 14-18 éves korosztály nagyobb százaléka foglalkozik naponta, mint a hallgatói társadalom.
Nyolcadik alkalommal osztotta ki a (MESE) az immár hagyományos Év Írása, Év Fotója díjakat, a Pál Imre Emlékdíjat, a Pro Sperare díjat, a Hallgató Újságírásért Díjat, és idén először az Év Campus Honlapja díjakat március 12-én a konferencia keretében.
Kelen Károly, a Népszabadság szerkesztője arra is felhívta a figyelmet, hogy egy érdeklődő újságíró nem megy el semmi mellett, amiről nem tudja, mi az. Szerinte fontos, hogy legyen tágabb kitekintésük, és ne elégedjenek meg a honi újságírók és publicisták ismeretével, tekintsenek ki külföldre, és iratkozzanak fel például a New York Times hírlevelére. Neltz János, a zsűri elnöke, a Magyar Rádió szerkesztője szerint a munkák színvonalasak voltak, de a főszerkesztőket megszólítva azt is elmondta, figyeljenek arra, hogy újságíróik legyenek tisztában a sajtóműfajokkal.