Amikor a Fair play életet ment

Amikor a Fair play életet ment

 

Tavaly több mint 1200-an haltak meg és több mint 29 ezren szenvedtek maradandó sérülést a közutakon Magyarországon. Riasztó számok, ráadásul mindenki tud olyan példát mondani saját ismeretségi köréből, amikor egy szabálytalanság, figyelmetlenség emberek, egész családok életét nyomorította meg. Ennek ellenére ahelyett, hogy meggondoltabbak lennénk, a mutatók folyamatosan romlottak 2007-ig.

A gyorshajtók, ittas vezetők, szabálytalankodók nem csupán saját, de mások életét is veszélyeztetik. Az új szabályozás szigorú ugyan, de megteszi azt, amit a puszta észérveknek kevésbé sikerült: védi az ártatlanokat az utakon.

Májustól - ahogy azt a kormány Fair play kampánya keretében megismertük - a rendőrség az objektív felelősség elve alapján, ha nem találja a sofőrt, akkor a tulajdonost bünteti meg az elkövetett szabálysértésekért. Vége annak az időnek, amikor a rokonságra hivatkozott a gyorshajtó, így megmentette a jogsiját, és megmenekült a felelősségre vonás elől. Objektív lesz a bírság összege is: adott vétségért fix és meglehetősen borsos bírság jár. Az autópályákon a kamerás átlagsebesség kontroll ugyan még várat magára valamennyit, de ha valakit városi száguldozáson kapnak, búcsút inthet a jogsijának, és sokszor tízezer forintnak.

Nincs apelláta az ittas vezetés esetén sem, ha kijelez a szonda, már veszik is el a jogosítványt a helyszínen. Talán ez az egyetlen módszer, hogy ne öljenek meg másfélszáz embert évente a részeg vezetők, magukat is beleértve.

Egyszerű, de szigorú szabályok. A Fair play kampány első két hónapja is látványos javulást hozott: 10 százalékkal kevesebb volt baleset, kétharmadára (!) csökkent a halálos balesetek száma, a részeg sofőrök pedig majdnem fele annyi balesetet okoztak csak.

Végül is egy száguldozó, vagy ittasan vezető suhanctól csak egyszer kell elvenni a jogosítványát.

 - Teljes mértékben támogatom a kampánynak azt a célját, hogy a jogszabályok szigorításával és felvilágosítással elérjék, hogy senki se üljön ittas állapotban a volán mögé, mert nagyon sok baleset történik alkoholos befolyásoltság következtében. Elég, ha csak a mi korosztályunkra jellemző diszkóbaleseteket említem. Sajnos éppen most történt egy ilyen tragédia ismeretségi körömben - válaszolta lapunk érdeklődésére Bodó Bernadett, a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar másodéves kereskedelem és marketing szakos hallgatója.  - Ami a gyorshajtást illeti, a lakott területen belüli 50 kilométeres sebességhatárt reálisnak tartom, mert a házakból, terekről gyerekek ugorhatnak ki az úttestre és gyorsabban autózva, nem mindig lehet megállni. Én Berhidáról járok autóval Gödöllőre, ez 150 kilométer vezetést jelent oda és vissza is. Többnyire autópályán vagy autóúton haladok. A magam részéről nem korlátoznám 130 kilométerben a maximális sebességet a sztrádákon, de természetesen az előírást betartom. Székesfehérvár közelében is van olyan főútszakasz, amelyen a közelmúltban emelték 90-ről 110 kilométerre sebességhatárt. Úgy gondolom, ha javul a közlekedési morál, erre másutt is sor kerülhet.   

Gallyas Attila, a Gödöllői Polgárőrség parancsnoka Gödöllő legjobb ismerői közé tartozik, hiszen rendőri pályáját is a városban futotta be.

- Mivel az egyetem szinte város a városban, a hallgatók szórakozásukról is nagyrészt a kampuszon gondoskodnak. Azonban, amikor „kijönnek a városba", rögtön a napi 20 ezer autót átengedő 3-as főúton találják magukat. Ezért is fontos, hogy ne igyanak alkoholt, ha vezetnek és ne is száguldozzanak. Tény, hogy az utóbbi időben a kampuszon kívül kevesebb gondot okoznak a hallgatók, mint régebben - tájékoztatta lapunkat. - Az új szabályozásnak köszönhetően jó, ha tudják, most már nem elég azt lesni, hol állhat sebességmérő rendőrautó. „Elegendő", ha a Kresz-táblák előírásait betartják. A gyorshajtás miatt ugyanis nem mindenkit állítanak meg a rendőrök. Elég, ha fotó készül az esetről, és azt postázzák a jármű tulajdonosának. Különösen a kollégiumban lakó egyetemistáknak tanácsolom, hogy ha kölcsönadják az autójukat, jól gondolják meg, kinek adják. És akkor arról még nem is beszéltem, hogy a sebességhatárok betartásával életet menthetnek a sofőrök. Közismert, hogy tavaly több mint 1200 ember halt meg közúti balesetben Magyarországon. Ez több mint a három karra évente felvett gólyák száma. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság tagjaként engedjék meg, hogy elmondjam a mi körükben szokásos jókívánságot: Mindenkinek balesetmentes közlekedést kívánok!