Tizenegy perc – Tanmese az elérhető boldogságról
Sosem olvastam még Paulo Coelho egyetlen könyvét sem, ami lehet, hogy a szegénységi bizonyítványomat igazolja, de mikor megláttam a Thália műsortárában a darabot, egyértelmű volt, hogy meg kell néznem. A harmadik előadáson voltam, természetesen teltházban, a kilencedik sor pótszékéről tekintettem meg a 18 éven felülieknek ajánlott darabot, amire oly módon készültem, hogy kritikákat olvastam, melyek közül egyik például giccs alatti giccsnek aposztrofálta, de ezzel abszolúte nem értek egyet. Igenis volt számomra mondanivalója, sőt mindenkinek van, aki hajlandó elmerülni akár egy ilyen döcögősnek is nevezett adaptációban.
Egyik, napjaink mindenki által ismert problémájaként tárult elénk a hazájukat elhagyó emberek sokasága, akik a külföldi, kecsegtetőnek tűnő keresetekben bízva, álmaikat akarják megvalósítani és ezért „menekülnek” a hazájukból. Teszik mindezt azért, hogy gazdagságot és jólétet tudjanak maguknak biztosítani, amikor visszatérnek. Azonban ennek komoly ára van. Sokszor szolga módjára kell dolgozni, s ha ezt képtelenek megtenni, s haza sem akarnak térni, akár a szégyenérzet, akár a bizonyítási vágy miatt, könnyen az utcán találhatják magukat, kiszolgáltatva mindennek és mindenkinek. A főszereplőben, Mariában is tombol ez a vágyakozás a siker és gazdaság után, melyet sajátos módon akar megvalósítani.
S innen indítható a darab fő gondolatköre, tanulsága és örök vitája, a szex témája, a szexualitással való kacérkodás, élmények gyűjtögetése, élvezetek hajszolása, s a párhuzamosan zajló szerelem keresése. Maria Genfben kurvaként él, fizikailag kiszolgáltatottá válik a férfiak kényének-kedvének, minden aktust tizenegy percnyi megaláztatásnak érez. Mindezt a szenvedést azonban ellensúlyozza a megszerzett szexuális tapasztalat és tudás, miközben a szerelem megtalálásában egyre kevéssé hisz, de pont ekkor érinti meg a régóta vágyott érzés egy festő személyében.
Érdekes lehet, hogy napjainkra vajon mi jelenti számunkra az igazi szerelmet, az élvezetek hajszolása és lélektelen megismerése, vagy a valódi lelki egyesülés, ahol egymás pillantásából is képesek vagyunk erőt nyerni. De, az is könnyen megeshet, hogy mindkét utat meg kell járnunk, s az egyik nem létezhet a másik nélkül, hiszen ha nem ismerjük az élvezeteket és a szenvedélyt, akkor nem tudjuk a szerelmet sem oly módon megélni, ahogy azt a másik megkívánná tőlünk, ezáltal pedig saját magunkat is boldogtalanná tesszük. Erről szól tehát ez a darab, a valódi boldogság kereséséről, melyhez bátorság és merészség kell, még ha az mások szemében elítélhető és megvethető is.
(püski)
Szereplők:
Maria, brazil szépség: Gubás Gabi
Nyah, maláj lány: Földes Eszter e.h.
Brigitte, könyvtárosnő: Sztárek Andrea
Ralf, festő: Száraz Dénes
Terence, angol üzletember: Haumann Máté
Milan, a Copacabana üzletvezetője: Galkó Balázs
Rodolfo, textilbolt tulajdonos Brazíliában: Almási Sándor
Roger, közvetítő: Kedvek Richárd
Táncosok: KFKI Kamarabalett
Színpadi adaptáció: Pozsgai Zsolt
Zeneszerző: Gerendás Péter
Díszlet: Szikora János
Jelmez: Velich Rita
Koreográfus: Sárközi Gyula
Rendezőasszisztens: Trinfuj Mihály
Súgó: Pogács Zsuzsa
Rendező: Szikora János